Btw nummer activeren
Laat de correcte activatie van uw BTW-nummer volgens de wetgeving in orde brengen door LeadService.
Vandaag nog uw Btw nummer activeren?
Laat uw BTW-nummer snel en eenvoudig activeren door LeadService.
We zorgen voor de activering van uw BTW-nummer waarbij we de huidige wetgeving naleven.
We maken de nodige documenten hiervoor op en dienen ze in bij het bevoegde BTW-kantoor.
We volgen de activering op en stellen u ervan op de hoogte.
Hoe lang duurt activatie btw-nummer?
Wanneer LeadService de nodige info heeft ontvangen om uw BTW-nummer te activeren dan wordt dit door ons binnen de 2 dagen verwerkt en bezorgen wij het correcte formulier aan de bevoegde BTW-administratie. Nadien hangt de duurtijd van de activatie af van de verwerkingstijd door de BTW-administratie. Gemiddeld duurt dit 2 tot 5 werkdagen.
Hoeveel kost de activering van het btw-nummer?
Wanneer LeadService de BTW-activatie van uw ondernemingsnummer in orde brengt dan komt dit op 45 EUR ereloon excl BTW + een wettelijke kost van 40 EUR excl BTW.
Hiervoor maken wij het gepaste formulier op, bezorgen dit aan de BTW-administratie en volgen de activatie op.
Waarom is mijn btw-nummer niet actief?
Wanneer u een onderneming opstart dan ontvangt u van de Kruispuntenbank der Onderneming (bij een eenmanszaak) of van het Staatsblad (bij een vennootschap/vereniging) een ondernemingsnummer. Dit ondernemingsnummer dient daarna expliciet geactiveerd te worden bij de BTW-administratie. Als dit laatste vergeten werd, dan heeft u een actief ondernemingsnummer maar geen actief BTW-nummer.
Hoeveel kost een btw-nummer in België?
Een BTW-nummer in België heeft geen vaste prijs. De kostprijs hiervan hangt af van de aanvragen en als LeadService de BTW-activatie doorvoert dan komt dit op 45 EUR ereloon excl BTW + een wettelijke kost van 40 EUR excl BTW.
Merk op: Voor de activatie van het BTW-nummer dient er reeds een ondernemingsnummer toegekend te zijn.
Wat mag je verkopen zonder btw-nummer?
In België zijn enkele activiteiten vrijgesteld van BTW waardoor het BTW-nummer niet geactiveerd moet worden. De meest voorkomende vrijstellingen zijn:
- medische activiteiten zonder esthetisch karakter die uitgevoerd worden door artsen, tandartsen of kinesitherapeuten
- activiteiten van vroedvrouwen, verpleegkundigen en zorgkundigen
- activiteiten van erkende en gereglementeerde paramedisch beroepen
- bv. diëtisten, logopedisten, podologen, ...
- bepaalde socio-culturele activiteiten
- ziekenhuisverpleging en medische verzorging
- vervoer van zieken of gewonden met speciaal daarvoor uitgeruste vervoermiddelen
- bejaardenzorg
- jeugdzorg
- gehandicaptenzorg
- ziekenfondsactiviteiten
- onderwijsactiviteiten
- verhuur van boeken, tijdschriften en andere voorwerpen van culturele aard (bibliotheken)
- organisatie van tentoonstellingen, concerten en toneel-, ballet- en filmvoorstellingen
- …
- verkoop, verpachting en verhuur van onroerende goederen
- verzekeringsactiviteiten
- financiële activiteiten bv. verlening van kredieten
De vrijstellingen zijn vaak afhankelijk van specifieke voorwaarden, bijvoorbeeld erkenning door de overheid, afwezigheid van een winstoogmerk enzovoort.
Het volledige overzicht van vrijgestelde activiteiten volgens artikel 44 en de eventuele voorwaarden vindt u op Fisconet (externe link)
Voor bovenstaande activiteiten dient u dus geen actief BTW-nummer te hebben.
Daarnaast kan het ook zijn dat u BTW-plichtige activiteiten uitoefent maar niet gebonden bent aan het indienen van kwartaalaangiftes en dus ook geen BTW moet aanrekenen op uw facturen. Dit gaat over de vrijstellingsregeling “kleine onderneming”. Wanneer de jaaromzet van uw activiteiten lager is dan 25.000 EUR dan kan er vrijstelling – kleine onderneming aangevraagd worden. U heeft dan een actief BTW-nummer met moet geen BTW aanrekenen op uw diensten en kunt ook geen BTW recuperen op aankopen.
Merk op: Vrijstelling – kleine onderneming kan niet aangevraagd worden wanneer u actief bent in de bouwsector.
Wat heb je allemaal nodig voor een btw-nummer aan te vragen?
Voor een BTW-nummer te activeren hebben wij volgende info nodig:
- Ondernemingsnummer
- Rekeningnummer die gebruikt wordt
- Beschrijving van de activiteiten
- BTW-stelsel:
- Kwartaalaangever?
- Vrijstelling – kleine onderneming?
Hiermee kunnen wij het correcte formulier opmaken, bezorgen aan de BTW-administratie en de activatie hiervan opvolgen.
Stappenplan Btw nummer activeren
Stap 1 : Analyse
We vragen alle nodige informatie op zodat we de correcte activatie van uw BTW-nummer kunnen voorbereiden.
Stap 2 : Documenten opmaken en indienen
We maken alle documenten op voor de activering van uw BTW-nummer en dienen deze in bij het bevoegde BTW-kantoor voor uw onderneming of vereniging.
Stap 3 : Opvolging activatie
We volgen de uitvoering van activatie op en bezorgen u vervolgens een kopie van alle documenten.
PROFICIAT,
PROFICIAT, uw BTW-nummer staat actief!